Mobiliteit 09 februari 2017

‘Boost voor waterstofauto’

Autofabrikanten en energiemaatschappijen willen de komst van de waterstofauto een boost geven. Ze slaan eendrachtig de handen aan de ploeg in het onlangs opgerichte Hydrogen Councel – een platform om kennis en ervaringen uit te wisselen. De aftrap daarvoor is begin dit jaar gedaan tijdens het World Economic Forum in het Zwitserse Davos .

De Hydrogen Council is een internationale denktank voor de waterstofauto. De aftrap is gedaan door energiemaatschappijen en waterstofleveranciers en de autoproducenten BMW, Honda, Hyundai, Mercedes-Benz en Toyota. De verwachting is dat meer partijen met interesse in de waterstofeconomie de komende jaren zullen aansluiten.

Uitrol versnellen

Uitwisseling van kennis en ervaring is slechts een onderdeel. De bij de Hydrogen Council betrokken participanten willen ook zelf investeren in een snellere komst van de waterstofauto en de benodigde infrastructuur. Het Hydrogen Council gaat ook om de tafel met beleidsmakers en bedrijven om de uitrol te versnellen.

Duizend waterstofstations

De energiebedrijven mikken op zo’n duizend waterstofstations wereldwijd, bijna vier keer zoveel als nu. Dat moet bij voorkeur in de komende vijf jaar worden gerealiseerd. In een rapport wijst het platform erop dat er goede initiatieven zijn in Duitsland en Californië, maar dat er nog heel hard gewerkt moet worden om dat ook in andere landen voor elkaar te krijgen, onder meer in Nederland.

10 waterstofauto’s in 2020

De vijf autofabrikanten willen in 2020 tien modellen op de weg te hebben. Nu zijn dat er wereldwijd nog vier, waarvan er twee in Nederland te koop zijn: de Hyundai ix35 Fuel Cell en de Toyota Mirai. Daarnaast moet de prijs van de brandstofcel die wordt gebruikt in waterstofauto’s in 8 jaar tijd met 90 % omlaag.

Delen: