Boost voor productie waterstoftrucks in Nederland

Nieuw-Zeeland zet vol in op transport met waterstoftrucks. Een groot deel daarvan komt uit Nederland, uit een fabriek in het Groningse Winschoten. De deal daarvoor is onlangs beslecht.
De fabriek in Winschoten is van Hyzon Motors Europe BV. Deze productiefaciliteit is tot stand gekomen in samenwerking met Holthausen Clean Technology in Hoogezand. Dit bedrijf heeft de nodige expertise met het ontwikkelen en bouwen van brandstofcel voertuigen op waterstof.
Nog dit jaar eerste waterstoftrucks
Hyzon heeft de waterstoftruck productieklaar. Nog dit jaar zullen dan ook de eerste exemplaren per schip naar Nieuw-Zeeland gaan. Het streven is om in 2026 de laatste van de 1.500 bestelde exemplaren afgeleverd te hebben.
Waterstofinfrastructuur
Het Nieuw-Zeelandse Hiringa Energy heeft de order bij Hyzon geplaatst. Hiringa zorgt voor de benodigde waterstofinfrastructuur. Nieuw-Zeeland wil wereldwijd het voorbeeldland worden voor transport en logistiek op waterstof.
Hyzon FCEV 6×4 trekker
Al in 2022 moeten de hoofdverkeersroutes op het Noorder en Zuider eiland voorzien zijn van een netwerk waterstoftankstations voor de trucks. De Hyzon FCEV 6×4 trekker is qua prestaties en rijbereik afgestemd op de Nieuw-Zeelandse eisen.

680 km rijbereik
De Hyzon 6×4 is geschikt voor combinaties tot aan 58 ton totaalgewicht en haalt op een volle tank waterstof 680 km. De elektromotor levert 500 kW (670 pk). Transport op waterstof levert een bijdrage aan vermindering van de CO2-uitstoot. De benodigde waterstof zal in Nieuw-Zeeland ook vooral groen zijn, dus afkomstig van zon- en windenergie.
‘Aantrekkelijke markt’
Hyzon Motors CEO Craig Knight: “Wij zien Nieuw-Zeeland als een aantrekkelijke markt voor de verdere ontwikkeling van onze waterstofbrandstofcel. (…). De levering van 1.500 waterstoftrucks tot aan 2026 zal een geweldige bijdrage leveren aan reductie van CO2 in dat land.”