BMW zet in op waterstof

BMW heeft concrete plannen voor een waterstofauto op basis van de X5. Eerder dit jaar leverde Mercedes-Benz de eerste waterstof GLC F-Cell modellen uit aan klanten. Ook Audi kondigde aan de prioriteit bij waterstof te leggen.
Aanbod groeit
Steeds meer autofabrikanten zetten hun zinnen op waterstof. Toyota, Hyundai en Mercedes-Benz hebben al modellen klaar en die rijden ook al. Binnenkort voegen Audi en BMW zich bij dat rijtje. Een ruim aanbod van waterstofauto’s zorgt voor een daling in de kosten en een grotere vraag naar waterstof en tankstations.
Duitsland pakt door
Bij onze oosterburen schieten de waterstoftankstations als paddenstoelen uit de grond. In Duitsland zijn diverse partijen onder de naam H2 Mobility bezig een dekkend nationaal waterstofnetwerk op te zetten. De teller staat inmiddels op 71 waterstofstations. Eind 2019 willen deze partijen minimaal honderd stations in Duitsland gerealiseerd hebben.
Nederland pakt op
Ook in Nederland zijn er concrete plannen voor het realiseren van een meer waterstoftankstations. Er staan voor de komende twee jaar zeventien tanklocaties gepland en in 2025 moeten het er minstens vijftig zijn. Ook Shell heeft aangegeven werk te maken van waterstof. Er staat twee Shell-waterstofstations in de regio Amsterdam in de planning. Het is de bedoeling dat er uiterlijk begin 2020 waterstof op deze stations verkrijgbaar is.
Samenwerking BMW en Toyota
De waterstofversie van de BMW X5 is het resultaat van samenwerking met Toyota, die enkele jaren geleden is aangeknoopt. Toyota is een voorloper op het gebied van de waterstoftoepassing voor mobiliteit en levert immers al enkele jaren de waterstofauto Mirai.
De eerste BMW-waterstofauto zal naar verluidt in de 2020 op de markt komen. Halverwege het decennium komt het merk uit München met meer waterstofmodellen op de markt.