Mobiliteit 05 december 2022

BMW start productie waterstofauto

De BMW iX5 Hydrogen gaat in productie en in het voorjaar van 2023 verschijnen de eerste exemplaren op de weg. Naast de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai is dat de derde waterstofauto in serieproductie.

“Waterstof is een veelzijdige energiebron die een sleutelrol speelt bij het streven naar klimaatneutraliteit”, zegt Frank Weber, lid van de raad van bestuur van BMW AG en verantwoordelijk voor ontwikkeling. “We zijn er zeker van dat waterstof aanzienlijk aan belang zal winnen voor de individuele mobiliteit en daarom beschouwen we een combinatie van batterij- en brandstofcel-elektrische aandrijfsystemen op de lange termijn als een verstandige aanpak.”

BMW waterstofauto fabriek

De BMW iX5 Hydrogen wordt gebouwd in de proeffabriek van de BMW Group in het Research and Innovation Center in München. Dit is de interface tussen ontwikkeling en productie waar elk nieuw model van een van de merken van het bedrijf voor het eerst wordt gemaakt. Er werken zo’n 900 mensen in de carrosseriebouw, assemblage, modelbouw, conceptvoertuigbouw en additieve manufacturing. Ze werken elk aan maximaal zes voertuigprojecten tegelijk en moeten ervoor zorgen dat zowel het product als het productieproces klaar zijn voor serieproductie.

Waterstoftechnologie

In het geval van de BMW iX5 Hydrogen hebben specialisten op het gebied van waterstoftechnologie, voertuigontwikkeling en eerste montage van nieuwe modellen nauw samengewerkt. De BMW Group fabriek Spartanburg in de Verenigde Staten levert de basisvoertuigen voor het waterstofmodel, dat is ontwikkeld op het platform van de BMW X5.

6 kg waterstof in tanks in de vloerconstructie

De iX5 Hydrogen heeft een nieuwe vloerconstructie met twee waterstoftanks met maximaal 6 kg waterstof (700 bar) in de middentunnel en onder de achterbank. De modelspecifieke 12V- en 400V-elektrische systemen, de krachtige batterij, de elektromotor en de brandstofcel worden allemaal geïntegreerd tijdens de assemblagefase. De elektromotor is samen met de batterij bij de achteras geplaatst. De brandstofcel bevindt zich voorin onder de motorkap.

BMW iX5 Hydrogen ook met batterij

De BMW iX5 Hydrogen heeft een uniek aandrijfsysteem. De elektromotor krijgt zijn stroom namelijk niet alleen van de brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit en waterdamp. Er is ook een flinke batterij aan boord voor extra power bij acceleratie. Bij het afremmen wordt die opgeladen door de als dynamo fungeerde elektromotor. De elektromotor levert een vermogen van 125 kW (170 pk) maar met de extra stroom uit de batterij is tijdelijk tot 275 kW (374 pk) mogelijk.

Testvloot als opmaat naar productieversie

De praktijktesten in het voorjaar van 2023 moeten aantonen of het concept de verwachtingen waarmaakt en of nog aanpassingen nodig zijn om de aandrijflijn te optimaliseren. “Met onze BMW iX5 Hydrogen-testvloot kunnen we nieuwe en waardevolle inzichten opdoen, waardoor we klanten een aantrekkelijk productaanbod kunnen bieden zodra de waterstofeconomie een wijdverbreide realiteit wordt”, aldus Weber.

BMW iX5 Hydrogen in Arjeplog Feb 22
Delen: