Industrie 20 augustus 2022

BMW sluit deal met H2 Green Steel

Staal produceren met groene waterstof is core business voor het Zweedse H2 Green Steel en BMW meldt zich nu als grote klant.

Vermindering van CO2-uitstoot is de grootste uitdaging voor bedrijven die staal maken en gebruiken. Om de simpele reden dat voor het maken van staal heel veel fossiele brandstoffen en energie nodig zijn. Door gebruik van kolen en aardgas neemt de staalindustrie 25% van de totale industriële CO2-uitstoot in Europa voor zijn rekening.

Groene waterstof in plaats van steenkool of aardgas

De Zweedse staalproducent H2 Green Steel zet echter groene waterstof in om de ovens te verwarmen maar ook om ijzererts om te zetten in ijzer. Groene waterstof is bij dit ‘zuiveringsproces’ een alternatief voor steenkool of aardgas. H2 Green Steel produceert de groene waterstof vlakbij de fabriek in Boden met een grote elektrolyser en energie van wind en zon.

CO2-uitstoot 90% lager

Door het gebruik van de groene waterstof is de CO2-uitstoot bij staalproductie meer dan 90% lager. Dat zet zoden aan de dijk! Het is voor de staalindustrie de route om de doelstellingen van het internationale Klimaatakkoord te kunnen halen. Vind alleen maar eens afnemers van het duurdere groene staal.

Groen staal in autoproductie

Autoproducenten hebben als grote staalgebruikers eveneens een hele klus om aan de klimaatdoelstellingen te beantwoorden. Gebruik van gerecycled staal helpt, maar groen staal helpt nog veel meer. Voor BMW is dat de reden om in zee te gaan met het Zweedse H2 Green Steel om het CO2-arme staal op steeds grotere schaal in de autoproductie te integreren.

Herkomst van grondstoffen

BMW heeft eerder al aangegeven om de herkomst van grondstoffen nauwkeurig te monitoren en te certificeren. De focus is daarbij gericht op zo laag mogelijke CO2-emissie, maar ook op arbeidsomstandigheden. Kobalt en lithium voor de accu’s van elektrische auto’s moet bijvoorbeeld aantoonbaar komen van mijnen waar oog is voor veilige werkomstandigheden en uitbuiting uit den boze is.

Schroot en recycling

H2 Green Streel krijgt trouwens ook ‘staalafval’ van de productie bij BMW. Het gaat onder meer om de resten die overblijven na het stansen van carrosseriedelen. De resten gaan op deze manier een zo ‘groen mogelijk’ recyclingsproces in. En voor de Zweedse staalproducent is schroot zeer welkom voor de productie, het scheelt weer ijzererts.

Delen: