Internationale ontwikkelingen 29 september 2022

BMW betrokken bij onderzoek naar waterstoftrucks

BMW leidt een onderzoeksconsortium dat de komst van waterstoftrucks wil versnellen. De autofabrikant wil de vrachtwagens inzetten voor CO2-neutraal transport van en naar de eigen fabrieken.

In het door BMW Group geleide consortium zitten ook DEUTZ, een producent van verbrandingsmotoren voor trucks en bouwmachines, en Volvo Trucks. Andere betrokkenen zijn DHL Freight, dat al logistieke diensten voor BMW Group verricht, en energiebedrijf TotalEnergies.

Verbrandingsmotoren op waterstof

Het consortium genaamd HyCET (Hydrogen Combustion Engine Trucks) richt het vizier op verbrandingsmotoren op waterstof. Die zijn sneller inzetbaar voor transportdoeleinden. Waterstoftrucks met brandstofcel en elektrische aandrijving zijn er wel, maar duurder en in beperktere mate beschikbaar.

BMW en DEUTZ

Het consortium kijkt nu naar vrachtwagens met een waterstofverbrandingsmotor met GVW’s van 18 ton en 40 ton. Het totaal beschikbare budget is 19,5 miljoen euro waaraan de Duitse overheid 11,3 miljoen euro bijdraagt. BMW en DEUTZ willen de trucks inzetten in hun eigen logistiek en dan met name voor fabrieken in Leipzig en Nürnberg. Daar komen ook waterstoftankstations van TotalEnergies, waar de trucks kunnen tanken.

Binnen 4 jaar

Binnen 4 jaar moet de klus geklaard zijn. Dan moeten de naar waterstof omgebouwde trucks rijden. De 18-tons exemplaren zullen gebruikmaken van een 7,8 liter krachtbron van DEUTZ en de 40-tons exemplaren zijn omgebouwde Volvo vrachtwagens met een 13-liter krachtbron.

Delen: