Begin 2020 eerste waterstoftrein in Nederland

Samenwerking
Het project is een samenwerking tussen De provincie Groningen, Engie, ProRail, Arriva en Alstom. De organisaties willen in de praktijk testen of de trein het spoor in de noordelijke provincies kan verduurzamen.
Praktijktest
De samenwerkende partijen kijken ook wat nodig is om de trein in het spoorboekje op te nemen. Er rijden nog geen waterstoftreinen in Nederland en er zijn daarom nog geen duidelijke richtlijnen, standaarden en protocollen. De provincie Groningen wil graag in 2023 treinen op waterstof in de reguliere dienstregeling opnemen.Wie een kaartje wil kopen voor een ritje tussen de twee steden zal dus nog even moeten wachten. De testritten vinden midden in de nacht plaats zonder passagiers.
Actieradius
De waterstoftreinen van Alstom kunnen tot 1.000 kilometer afleggen op een volle tank waterstof. De topsnelheid van de waterstoftrein bedraagt 140 km/u. Stoom en water zijn de enige stoffen die de treinen uitstoten.
Cordia iLint
Het Franse Alstom is producent van de TGV-hogesnelheidstrein en van de Cordia iLint waterstoftrein. Die rijdt sinds september 2018 tussen de Noord-Duitse plaatsjes Cuxhaven en Buxtehude. De iLint rijdt op een traject van ongeveer 100 kilometer.
Groningen waterstofprovincie
Voor Groningen zijn treinen niet de enige voertuigen op waterstof. In Groningen en Drenthe gaan in 2020 twintig nieuwe waterstofbussen rijden. Daarnaast komt er in Groningen ook een waterstoftankstation waar personenauto’s en bussen kunnen tanken.