7.000 nieuwe waterstofbussen voor Chinese miljoenenstad

In de Chinese stad Nanjing worden 7.000 batterij-elektrische bussen omgebouwd en voorzien van waterstofbrandstofcellen.
Ombouwen
De bussen zijn momenteel voorzien van een accupakket, maar blijken in de praktijk niet voldoende actieradius te hebben. Daarnaast kunnen ze niet in ieder seizoen rijden. In de winterse kou neemt de actieradius van de batterij-elektrische bussen namelijk sterk af. Hetzelfde als de bus veel passagiers aan boord heeft. Met waterstof denken de Chinezen een oplossing te hebben gevonden voor deze problemen.
Mega-order
In de bussen wordt een 50 kW brandstofcel van het Canadese Loop Energy geplaatst. Met de deal is een bedrag van 14 miljoen euro gemoeid.
“Deze overeenkomst markeert een belangrijke mijlpaal voor Loop Energy. He betekent een toename van commerciële activiteiten, maar het is ook een bewijs van de groeiende markterkenning van de prestaties en kostenvoordelen van onze waterstofproducten”, aldus Ben Nyland, President en Chief Executive Officer van Loop Energy.
Waterstofbussen populair
Ondanks dat waterstofauto’s nog niet erg in trek zijn in China, is er wel veel belangstelling voor waterstofbussen- en vrachtwagens. Deze voertuigen worden al snel te zwaar door grote accupakketten en hebben vaak behoefte aan een grote actieradius. De inzet van waterstof bij zware voertuigen neemt deze obstakels weg, zonder het klimaat en de luchtkwaliteit te belasten.