Mobiliteit en transport 28 januari 2020

Waterstoftrein-project in Duitsland loopt op rolletjes

In september 2018 werd in Duitsland de eerste waterstoftrein ter wereld in de dienstregeling opgenomen. Na ruim een jaar is het tijd om de balans op te maken. Hoe verloopt het project tot nu toe?

Groot succes

Twee exemplaren van de vooruitstrevende Coradia iLint waterstoftrein rijden tussen de Noord-Duitse plaatsjes Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. Het traject is ongeveer 100 kilometer lang.

Volgens de transportautoriteiten van deelgemeente Nedersaksen zijn de waterstoftreinen een groot succes. Daarom worden nu vervolgstappen gezet. Vanaf december 2022 worden ten minste vijftien dieseltreinen vervangen door Coradia iLint waterstoftreinen. In Nedersaksen rijden momenteel 126 dieseltreinen.

Ook komt er in Bremervörde een vast waterstofvulstation te staan. Dat zou het eerste vaste vulstation voor waterstoftreinen in de wereld zijn.

Meer waterstoftreinen

Naar aanleiding van het succes van het project in Nedersaksen, plaatst ook de Duitse deelstaat Hessen orders bij Alstom, de Franse fabrikant van de Coradia iLint waterstoftrein.

In deze deelstaat in het midden van Duitsland worden 27 exemplaren ingezet. Volgens Alstom zijn er ook onderhandelingen gaande met andere Duitse deelstaten.

Buitenlandse interesse

Het project in Nedersaksen is uniek. Nergens anders in de wereld maken waterstoftreinen deel uit van de vaste dienstregeling.

Er is dan ook veel buitenlandse interesse in dit project. Delegaties uit onder andere Canada, Rusland en Zuid-Amerika hebben Bremervörde bezocht om kennis te maken met de unieke treinen.

1.000 kilometer

De waterstoftreinen van Alstom zijn in staat om 1.000 kilometer af te leggen op een volle tank waterstof. De brandstofcellen in de treinen zetten waterstof en zuurstof om in water, waardoor elektriciteit ontstaat. Hiermee worden de lithium-ion batterijen aan boord opgeladen waarmee de elektromotoren worden gevoed.

In tegenstelling tot een dieseltrein stoot een waterstoftrein geen CO2 uit. De brandstofcellen laten alleen waterdamp achter.

Diesels vervangen

Waterstoftreinen zijn erg geschikt om dieseltreinen te vervangen. Dieseltreinen rijden vaak op spoorlijnen die niet voorzien zijn van een bovenleiding. Het is vaak lastig en zeer kostbaar om deze trajecten van bovenleidingen te voorzien. In Duitsland zijn circa 4.000 dieseltreinen actief op dit soort trajecten.

Ook waterstoftreinen hebben geen bovenleiding nodig en beschikken bovendien over een grote actieradius. Daarnaast zijn ze relatief snel bij te tanken en dus prima geschikt om dieseltreinen te vervangen.

Lees ook: Hyundai verbreekt afstandsrecord waterstofauto

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.