Mobiliteit en transport 8 december 2019

Arriva bouwt dieselbus om tot waterstofbus

Een waterstofbus gaat rijden op een van de langste buslijnen in Nederland. Een traditionele bus wordt voorzien van een waterstof-elektrische aandrijflijn.

Lange busroute

Bus 315 van Groningen, Heerenveen, Joure, Lemmer naar Emmeloord gaat over op waterstof. Vervoerorganisatie Arriva start daarmee een pilot. De bestaande dieselbus wordt omgebouwd tot waterstofbus. Deze onderhoudt vanaf januari 2021 dagelijks de dienst tussen Emmeloord en Groningen, één van de langste busroutes van Nederland. De omgebouwde bus behoudt zijn topsnelheid van 100 kilometer per uur. De pilot duurt twee jaar. Als de waterstofbus bevalt willen de provincies meer bussen laten ombouwen.

Minder CO2-uitstoot

De provincies Groningen, Flevoland en Friesland willen graag dat het openbaar vervoer verduurzaamt. Arriva wil tegelijk vanaf 2022 ieder jaar 2% minder CO2 uitstoten. De drie provincies, het OV-bureau en Arriva betalen daarom mee aan de waterstofpilot die 1,2 miljoen euro kost.

Gedeputeerde Jan de Reus: “Provincie Flevoland zet zich in voor het doen van experimenten met waterstof. Dit is een begin. We hopen op termijn de lijn verder naar Lelystad door te trekken en op die wijze ook de potentie voor een waterstofvulpunt te vergroten. Met deze ontwikkeling komt het duurzaam reizen met de bus over langere afstanden een stap dichterbij.”

Lees ook: Vijftig nieuwe waterstofbussen in Nederland

 

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.