Mobiliteit en transport 7 november 2019

Mitsubishi FUSO komt in 2020 met waterstofvrachtwagen

Zwaar transport met waterstof krijgt steeds meer interesse. Na Hyundai heeft nu ook Mitsubishi een waterstofvrachtwagen ontwikkeld. Dat is de volledig elektrische FUSO F-Cell met een brandstofcel die dienst doet als range extender.

Waterstofvrachtwagen

De FUSO F-Cell is een volledig elektrische vrachtwagen. De actieradius van de 7.5 ton zware batterij-elektrische vrachtwagen is niet heel groot. Er is daarom een waterstofbrandstofcel als range extender toegevoegd. De F-Cell krijgt zo een actieradius van 300 kilometer. Daarnaast kan je waterstof eenvoudig bijtanken en kan de vrachtwachten binnen enkele minuten zijn reis vervolgen.

Onderzoek

Met de toevoeging van een brandstofcel wil het merk verder onderzoek doen naar de inzetbaarheid van waterstof in vrachtwagens. De F-Cell is de eerste waterstoftruck van Mitsubishi FUSO. Het bedrijf maakt al eerder de batterij-elektrische eCanter.

Daimler Trucks

De naam Mitsubishi doet vermoedde dat het hier om een Japanse vrachtwagen gaat. De Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation is echter voor 90% in handen van het Duitse Daimler en valt onder de Daimler Trucks divisie.

Missie van Daimler in 2020

Daimler Trucks & Buses heeft onlangs een nieuwe doelstelling aangekondigd. De Duitsers willen tegen 2039 een volledig CO2-neutrale vloot van nieuwe voertuigen.In 2018 is het bedrijf begonnen met het produceren van elektrische bussen. In 2022 moeten de eerste elektrische vrachtwagens uit de fabriek rollen. Eind 2020 wil Daimler al starten met het bouwen van grote aantallen waterstofvrachtwagens.

 

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.