Internationale ontwikkelingen 2 oktober 2019

Tienduizend Toyota’s Mirai

In de Motomachi-fabriek in de Japanse stad Toyota is de tienduizendste waterstof aangedreven Toyota Mirai van de band gerold. Het is daarmee de meest geproduceerde waterstofauto ter wereld volgens het Japanse merk.

Toyota Mirai

Toyota zet al jaren flink in op waterstof en ziet een grote toekomst voor waterstofauto’s. ‘Mirai’ is dan ook het Japanse woord voor ‘toekomst’. De Mirai is in 2015 in productie gegaan en is sinds 2017 op de Nederlandse wegen te vinden. Toyota verkoopt de Mirai in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Het Japanse merk wil volgend jaar de productie stevig opvoeren en maar liefst 30.000 exemplaren produceren.

Toyota Mirai

Waterstofauto’s Gemeente Den Haag

In Nederland rijden momenteel 52 Toyota’s Mirai rond. Grootafnemer is de Gemeente Den Haag. De gemeente zet 35 exemplaren van de Toyota Mirai in om mensen met een beperking – die niet zelfstandig kunnen reizen – van A naar B te brengen.

Een waterstofaandrijflijn, hoe werkt die?

De Toyota Mirai heeft aan boord een Fuel Cell Stack die onderweg elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. De Mirai stoot 0 gram CO2 uit. Het enige restproduct wat de Mirai uitstoot is gedemineraliseerd water. Voor de aandrijving zorgt een 155 pk sterke elektromotor.

Waterstof wordt in twee sterke, lichtgewicht tanks opgeslagen. De tanks zijn versterkt met drie lagen carbonfiber en zijn bestand tegen een hoge druk. De actieradius van de Mirai is vergelijkbaar met die van een benzineauto. Bovendien is de Mirai snel en gemakkelijk te tanken. Het tanken van waterstof duurt namelijk slechts een paar minuten.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.