Duurzaamheid 11 september 2019

Europese intercitybussen op waterstof

De grootste intercitybusmaatschappij van Europa start een pilot met waterstofbussen. FlixBus vervoert jaarlijks bijna 100 miljoen passagiers en is daarmee één van de grootste personenvervoerders van Europa. Met de overstap naar waterstof wil het bedrijf een duurzaam alternatief bieden op het vliegtuig of de auto.

Busmaatschappij voor lange afstanden

Europa heeft een modern en uitgebreid wegennet en steden liggen relatief dicht bij elkaar. Toch pakken veel Europeanen vaak het vliegtuig of reizen in hun eentje met de auto. Dit is zeer vervuilend en inefficiënt. Busreizen zijn een duurzamer alternatief op vliegen of reizen per auto.

Het Duitse FlixBus biedt langeafstandsbusreizen aan tussen Europese steden. De felgroene bussen rijden in 30 landen. In Nederland heeft de maatschappij 15 bestemmingen. De Duitse busmaatschappij onderzoekt nu of waterstof een volgende stap kan zijn in duurzaam personenvervoer.

“De moderne FlixBus-vloot is al uiterst milieuvriendelijk. Desondanks vragen we ons voortdurend af hoe we nog duurzamer kunnen reizen. Na de succesvolle lancering van drie elektrische langeafstandsbussen, willen we nu samen met Freudenberg de eerste langeafstandsbus met een brandstofcel ontwikkelen en een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van mobiliteit neerzetten.” aldus Fabian Stenger, Managing Director van FlixBus.

500 kilometer actieradius

Om deze bussen te realiseren is FlixBus een samenwerking aangegaan met Freudenberg Sealing Technologies. De waterstofbussen krijgen een actieradius van minimaal 500 kilometer. Daarnaast moet de bus binnen 20 minuten weer volgetankt kunnen worden, net zoals een traditionele dieselbus.

 

 

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.