Waterstof in industriële toepassingen 25 april 2019

Studenten TU Delft bouwen eerste waterstofvliegtuig

Studenten van de TU Delft zijn bezig met het ontwikkelen van het eerste bemande waterstofvliegtuig ter wereld: de Phoenix. Het team AeroDelft onthulde het ontwerp van een prototype, dat aangedreven wordt door vloeibaar waterstof en daardoor geen CO2 uitstoot.

De luchtvaart is verantwoordelijk voor zo’n 2 procent van de totale CO2-uitstoot wereldwijd. Dat komt voornamelijk door de uitlaatgassen die vrijkomen bij de verbranding van kerosine, de brandstof waar vliegtuigen op vliegen. Bij de zoektocht naar een duurzamere oplossing kwamen de studenten uit bij vloeibaar waterstof die een brandstofcel omzet in elektriciteit voor de aandrijving. Het voordeel: geen uitstoot, het is licht en het bevat 3 keer zoveel energie als benzine. Guillaume Faury, CEO van Airbus: “De efficiëntie en geruisloosheid is uitstekend. Door deze voordelen kiezen steeds meer transportbedrijven voor waterstof en rijden er al bussen en auto’s rond die op deze manier worden aangedreven.”

waterstofvliegtuig

Uitdagingen

Toch zijn er ook genoeg uitdagingen. In een vliegtuig moet de waterstof in vloeibare vorm worden meegenomen, omdat dat minder ruimte inneemt dan gasvormig. Alleen wordt waterstof vanaf een temperatuur van -253 graden Celsius pas vloeibaar. Een isolatiewand van minimaal 20 cm dikte is daarvoor een must. Ook kan waterstof explosief zijn. Daarom moet AeroDelft een mogelijkheid inbouwen om waterstof te kunnen lozen bij explosiegevaar. Verder is het maken van waterstof op dit moment nog heel duur, waardoor op grote schaal produceren niet haalbaar is. De studenten van de TU Delft willen vooral laten zien dat het mogelijk is om met waterstof te vliegen en daarmee de wereld te inspireren om het productieproces van waterstof te verbeteren.

Revolutionair

Volgens de eerste berekeningen moet de eerste versie van het vliegtuig op één tank van Delft naar Marokko kunnen vliegen. Om zo efficiënt mogelijk te vliegen heeft het aeroteam een revolutionair ‘laminar boundary layer suction’ systeem ontwikkeld, waarbij 14 miljoen minuscule gaten in de vleugels worden aangebracht. Hierdoor kan de luchtweerstand met 15 procent verminderd worden en hoeft het vliegtuig dus minder brandstof te verbruiken.

Testvlucht

De planning is dat er op 7 september 2019 een eerste, verkleinde versie van het vliegtuig getest kan worden. De eerste testvluchten met de Phoenix op het vliegveld van Rotterdam staan voor 2021 op de agenda.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.