Onderzoek 5 december 2018

Modulair platform voor waterstoftruck

Hoe maak je een waterstoftruck zo efficiënt mogelijk? Door gebruik te maken van een universeel en vooral licht onderstel. Het Italiaanse FPT Industrial heeft een concept ontwikkeld.

Waterstoftruck met vlak platform

Als je goed kijkt naar het ontwikkelde concept van deze waterstoftruck, dan zie je een truckchassis met conventionele stalen balken. Brandstofcel, batterij en waterstoftanks zijn hierin ondergebracht. En wel zo dat je een volledig vlak platform krijgt. De elektromotor is geïntegreerd in de achteras.

Dat vlakke platform is volgens FPT Industrial een ideale basis voor talrijke verschillende opbouwen. Het biedt constructeurs veel vrijheid in ontwerp. En de constructie is licht wat weer gunstig is voor het bereiken van een hoog  laadvermogen.

400 kW vermogen en 800 km rijbereik

De maker van dit concept geeft een vermogen op van 400 kW. Dat is evenveel als de sterkste dieseltrucks die momenteel op de Europese snelwegen in touw zijn voor goederentransport. Door de elektromotor in de achteras te integreren zijn de aandrijfverliezen zeer gering. De lithium-ion batterij geeft zonodig extra stroom af voor de aandrijving. Ook dat verhoogt de efficiency en verlengt de levensduur van de brandstofcel. De maximale actieradius met volle waterstoftanks bedraagt 800 km.

FPT Industrial is een groot concern met meer dan 7.000 medewerkers. Het bedrijf ontwikkelt en levert zware motoren voor vrachtauto’s en tractoren, zoals onder meer Case. Voor de toekomst ziet FPT Industrial in het zware werk een rol weggelegd voor waterstoftechnologie met brandstofcellen.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.