Rijden op waterstof 27 september 2018

‘Deze trein gaat verder op waterstof’

Vorig jaar startte Alstom met het testen van treinen op waterstof zonder passagiers. Sinds kort zitten ze in de dienstregeling met passagiers. Het kan snel gaan...

‘Geachte reizigers, deze trein gaat verder op waterstof.’ Een dienstmededeling die in elk geval in Duitsland al realiteit is. Twee treinen van het Franse Alstom rijden sinds kort op een traject van ongeveer 100 kilometer in het noorden van het land.

1.000 kilometer op een tank

De zogeheten Coradia iLint treinen zijn in staat om 1.000 kilometer af te leggen op een volle tank waterstof. Stoom en water zijn de enige stoffen die de treinen uitstoten. Ze rijden een route tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde en Buxtehude.

In 2019 test in Nederland

Vorig jaar is Alstom gestart met het testen van de treinstellen zonder passagiers. Duitsland zit vooral kansen voor treinen op waterstof op trajecten waar nu nog dieseltreinen rijden. Dat zijn er in dat land nog circa 4.000 op trajecten die niet zijn.

Ook in Nederland start dezelfde treinproducent in 2019 een proef met een door waterstof aangedreven trein tussen Leeuwarden en station Zuidhorn bij de stad Groningen.

 

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.