Rijden op waterstof 2 augustus 2018

Op naar 20 waterstofstations in 2020

Waterstofauto's zijn er, waterstofstations zijn in opmars. En dan helpt een recent aangekondigde 2 miljoen euro van de Europese Unie een handje. In 2020 zouden er 20 stations in Nederland kunnen staan.

Nederland krijgt tientallen extra laad- en tankpunten voor duurzaam vervoer. De komende twee jaar worden nieuwe projecten uitgevoerd voor ultrasnelle laadpunten en waterstofstations. Dat is mogelijk door een recente Europese subsidie van 5,3 miljoen euro voor de Benelux, waarvan 2 miljoen voor Nederland is bestemd.

Tanken waterstof beter te doen

In Nederland kunnen we 20 waterstofstations hebben in 2020. Dat is goed nieuws voor mensen die in een waterstofauto willen gaan rijden, zoals de Toyota Mirai of de later dit jaar op de markt komende Hyundai NEXO. Met de actieradius van tenminste zo’n 400 kilometer is tanken in Nederland enigszins te doen.

Ook buiten de landsgrenzen

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat): “Deze investeringen bevestigen en verstevigen de koppositie die België en Nederland al hebben op het gebied van duurzaam vervoer. Je schone voertuig van energie voorzien zou net zo simpel moeten zijn als het opladen van je telefoon, ook als je langere afstanden rijdt en daarbij de grens over rijdt. Deze projecten brengen dat weer een stap dichterbij.”

Europees project

De investeringen zijn onderdeel van BENEFIC, een Europees project voor de ontwikkeling van laad- en tankinfrastructuur voor alternatieve brandstoffen. In totaal komen er in Nederland, Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest samen meer dan 1000 laad- en tankpunten bij. Er is ruim 5,3 miljoen euro Europese subsidie mee gemoeid, iets minder dan 2 miljoen euro gaat naar Nederlandse projecten.

Voorop lopen

Duurzaam vervoer is beter voor klimaat, luchtkwaliteit en milieu en helpt bij het halen van de Nederlandse doelstellingen op dit gebied. België en Nederland rijden – samen met Luxemburg – voorop als het om elektrisch vervoer gaat. Eerder maakte Van Veldhoven met haar collega’s in de Benelux afspraken over het simpel vinden van en gemakkelijk en eenduidig betalen bij laadpunten.

BENEFIC

BENEFIC is een grensoverschrijdend project voor de ontwikkeling van laad- en tankinfrastructuur voor alternatieve brandstoffen. BENEFIC wordt gefinancierd door het Connecting Europe Facility-programma (CEF) van de Europese Unie.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.