Onderzoek 14 februari 2018

2030: eerst zwaar transport op waterstof

Personenauto’s op elektriciteit laten rijden. Het zwaardere transport, inclusief de scheepvaart, op waterstof: in 2030 optimale combi volgens Duits onderzoek.

De elektrische auto is efficiënter dan de waterstofauto. Het maken van waterstof vergt namelijk nogal wat energie. Je doet dat immers via elektrolyse van water met behulp van elektriciteit. In de auto zet een brandstofcel de waterstof weer om in water en stroom. Je begrijpt dat je dan beter een batterij kunt opladen om daarmee de elektromotor aan te drijven.

Bij voldoende auto’s is waterstof efficiënter

Toch tekent zich een kantelpunt af. Een Duits onderzoekscentrum, genaamd Jülich, beweert dat transport op basis van waterstof beduidend goedkoper uitpakt als er 20 miljoen voertuigen op waterstof rijden in Europa. Het omslagpunt begint eigenlijk al bij een miljoen voertuigen. Dan moet de waterstof wel zijn gemaakt met overtollige zonne- of windenergie. Rijden op elektriciteit en waterstof kan dan hetzelfde kosten: 4,5 eurocent per kilometer.

4,5 eurocent per kilometer, het is mogelijk

De afnemende kosten voor transport op waterstof zit hem ook in de infrastructuur. ‘ Bij 20 miljoen voertuigen zijn de kosten van de elektrische infrastructuur 51 miljard euro en die voor waterstof 40 miljard euro.’ Het Julich onderzoekscentrum baseert zich hierbij op de bestaande Duitse infrastructuur en bronnen van duurzame energie.

Winst door korte vultijden bij waterstof

Is de waterstofinfrastructuur er eenmaal, dan kan die veel effectiever worden benut. De vultijden zijn veel korter zijn dan de oplaadtijd van de batterijen. Bij 20 miljoen waterstofauto’s is dus minder infrastructuur nodig dan bij de elektrische variant.

Ideale combinatie

De onderzoekers zien echter een hybridesysteem als de optimale combinatie. In 2030 zwaar transport op waterstof, dus trucks, schepen en treinen, en auto’s laten rijden op elektriciteit. Tegen die tijd moet ook de batterijefficiency verder zijn toegenomen. In auto’s zijn dan lichtere accupakketten nodig voor het bereiken van een grotere actieradius en opladen gaat ook sneller.

Lees ook: trucks op waterstof komen eraan!

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.