Onderzoek 21 november 2017

Duwen met waterstof, dat kan ook

Na H2-trucks en -treinen volgt nu een duwboot op waterstof voor de binnenvaart. Het onderzoek is gestart. In 2020 is de tewaterlating gepland.

65 kilometer met batterijen

De Technische Universiteit van Berlijn is bezig met de ontwikkeling van een elektrische duwboot, met batterijen en brandstofcellen als energiebronnen. Deze RiverCell/ELEKTRA krijgt twee elektromotoren van 200 kW elk. Op volgeladen batterijen (twee maal 1.250 kWh) is met een snelheid van 8 km/uur een bereik van 65 km mogelijk.

En dan verder met waterstof

Verder varen dan 65 km kan door gebruik te maken van waterstof-brandstofcellen. Met 740 kg waterstof, onder druk van 500 bar in zes tanks, is het vaarbereik uit te breiden naar 130 km bij een snelheid van 8,5 km/uur. De benodigde stroom komt van parallel geschakelde waterstof-brandstofcellen met een totaal vermogen van 192 kW.

Zwaar transport

De duwboot op waterstof moet straks een bak van 19 meter lengte voortstuwen. Het is de bedoeling dat hij gasturbines van 1.400 ton voor de Siemens-fabriek in Berlijn over het water richting de zeehavens in Hamburg gaat transporteren. De bouw van het prototype duurt nog wel even: die begint in 2019. Een jaar later is de tewaterlating gepland. Het Duitse ministerie van verkeer en diverse logistieke partners dragen voor 4,7 miljoen euro bij. De gebruikte waterstof dient met zon- of windenergie te zijn gemaakt. Anders gesteld: die moet groen zijn.

Opmars van waterstof in transport

Wereldwijd komt waterstof steeds meer in beeld voor zwaar transport. ThyssenKrupp Marine Systems in Duitsland onderzoekt toepassingen in de scheepvaart: de zogenaamde e4ships.

Treinfabrikant Alstom gaat veertien waterstoftreinen bouwen die dieseltreinen vervangen die op een niet-geëlektrificeerd traject van het Duitse spoor rijden. Ze zullen gevuld worden op ’s werelds eerste waterstofvulstation voor treinen, dat de waterstof op termijn uit wind wil halen. En trucks op waterstof worden binnenkort ingezet in de haven van San Francisco.

 

 

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.