Rijden op waterstof 20 februari 2017

Trucks op waterstof? Ze komen eraan!

Trucks op waterstof! De Nikola Motor Company gelooft er heilig in. Het Amerikaanse bedrijf heeft de eerste vrachtauto met waterstofbrandstofcel klaar. Een tweede model zit in de pijplijn. En er ligt een uitgewerkt plan voor een netwerk van 364 waterstofstations in de Verenigde Staten en Canada.

Nikola One heet de eerste truck op waterstof. Een futuristisch ogende creatie en klaar voor productie als het aan de Nikola Motor Company in Salt Lake City ligt. Plannen en investeringen voor de productie zijn in een vergevorderd stadium. Aan een dealernetwerk van 800 vestigingen wordt gewerkt en in januari 2018 begint de bouw van de eerste waterstoftankstations, waarvan er in de Verenigde Staten en Canada 364 moeten komen.

Ad 1

Range tot bijna 2.000 km!

Met een verwachte range van zo’n 1.200 tot bijna 2.000 kilometer moet de Nikola One makkelijk van tankstation tot tankstation kunnen rijden als het netwerk helemaal klaar is. De specificaties van deze truck op waterstof zijn imposant. De elektromotor levert maar liefst 735 kW (1.000 pk). Dat is twee keer zoveel als de gemiddelde dieseltruck. Volgens de makers is de Nikola One bovendien beduidend efficiënter dan een dieseltruck. Dus de kosten per kilometer moeten gunstig kunnen uitpakken. De benodigde elektriciteit voor de aandrijving wordt geleverd door een waterstofbrandstofcel.

Ad 2

Nikola wil de truck met een leasingprogramma in de markt zetten. Dus de gebruiker betaalt een vaste maandelijkse fee, waarin onderhoud en brandstof zijn meegenomen, met een contractduur van 72 maanden.

Ad 3

Nikola-fabriek

“Nikola zal een geavanceerde fabriek bouwen die goed is voor duizenden nieuwe banen”, stelt Nikola-oprichter en CEO Trevor Milton. Met diverse staten is de onderneming hierover in gesprek. In de eerste helft van 2017 wil Nikola de definitieve locatie bepalen. Volgens Milton zorgt de Nikola One voor een revolutie in de wereld van transport. “Velen vroegen zich af of we in staat zouden zijn om de productie en levering op gang te krijgen. Dat laatste lukt, mede doordat we een deal hebben gesloten met een van de grootste truckdistributeurs in Noord-Amerika, de Ryder Company.”

Compactere Nikola Two

In de toekomst wil de Nikola Motor Company een volledig elektrisch aangedreven truck presenteren, de Nikola Zero. De motor daarvan levert eveneens 735 kW (1.000 pk). Hiervoor is een batterij nodig van 107 kWh, wat een rijbereik van 300 kilometer oplevert. En er wordt gewerkt aan een tweede truck op waterstof: de Nikola Two. Dat is een compactere vrachtauto, bedoeld voor kortere afstanden en distributiewerk, net als de Nikola Zero.

Bekijk hier de video van de onthulling van de Nikola One.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.