1.600 waterstofvrachtwagens

Hyundai heeft zijn eerste waterstofvrachtwagen gepresenteerd: de H2 XCIENT. De eerste 50 exemplaren gaan volgend jaar in Zwitserland rijden. Dit aantal zal groeien tot 1.600 exemplaren in 2025.
De duurzame vrachtwagen heeft zijn debuut gemaakt in het Zwitserse Gösgen. De H2 XCIENT kan 35 kilo waterstof opslaan in zijn tanks. De vrachtwagen kan daarmee 400 kilometer rijden. De vrachtwagen is uitgerust met twee 95 kW brandstofcellen.
Niet te koop
De vrachtwagen is niet te koop. Via een ‘pay-per-use’-model kunnen geïnteresseerde de vrachtwagen rijden voor een prijs per kilometer. Verzekering, onderhoud en brandstof zijn in deze prijs meegenomen. Met het model wil Hyundai de belemmeringen voor transportbedrijven om op waterstof te gaan rijden wegnemen. Het Koreaanse merk verwacht dat de TCO (total cost of ownerschip) op een soortgelijk niveau als dat van een traditionele dieselvrachtwagen zal liggen.
Groene waterstof
De vrachtwagens gaan rijden op groene waterstof. Om dit te realiseren gaat Hyundai een samenwerking aan met energieleverancier H2 Energy, Linde en Alpiq. Deze bedrijven willen een groot ecosysteem voor de levering van groene waterstof opzetten.
De waterkrachtcentralen Gösgen van het Zwitserse energiebedrijf Alpiq heeft een grote rol in het project. Deze centrale is al meer dan 100 jaar in gebruik en de stroom wordt nu gebruikt om groene waterstof te maken.
Veel ervaring
Het Koreaanse merk is al jarenlang een belangrijke speler op het gebied van waterstof. Hyundai is sinds 2013 de eerste autofabrikant ter wereld met een in serie geproduceerde waterstofauto: de Hyundai ix35 Fuel Cell. Sinds 2018 staat de waterstof aangedreven Hyundai NEXO in de showroom.