Onderzoek 14 september 2017

Is dit de prijsdoorbraak in brandstofceltechnologie?

Het Canadese Ballard Power Systems is ver met een brandstofcel, waarvoor geen dure edelmetalen, zoals platina, nodig zijn. Dat zou een technologisch belangrijke doorbraak kunnen. De productieprijs van brandstofcellen daalt en daarmee de prijs van voertuigen op waterstof.

Ballard Power Systems werkt sinds 2013 samen met het Japanse Nisshinbo Holdings aan ’s werelds eerste brandstofcel met een zogenaamde Non Precious Metal Catalyst (NPMC) voor het proton membraan, dat waterstof omzet in elektriciteit. De marktintroductie van deze brandstofcel, de FCgen®-1040, is volgens Ballard te verwachten tegen het einde van dit jaar. Het gaat om een fuel cell stack, met luchtkoeling, die geschikt is voor ultralichte toepassingen.

Lees ook: waterstofproductie met katalysatortechnologie.

“We zijn verheugd dat de samenwerking met Nisshinbo deze technologische doorbraak mogelijk heeft gemaakt, waarbij het gebruik van de hoeveelheid platina met meer dan 80 procent kan reduceren”, reageert dr. Kevin Colbow, die bij Ballard verantwoordelijk is voor technologie en productontwikkeling. “De NPMC FCgen®-1040 stack is een stap op weg naar brandstofceltechnologie met hogere prestaties tegen lagere kosten. Op dit moment komt 10 tot 15 procent van de prijs van een brandstofcel voor rekening van platina.”

Legering van koolstof en aluminium

De nu ontwikkelde NPMC is gebaseerd op een legering van koolstof en aluminium, grondstoffen die qua prijs aanzienlijk aantrekkelijker zijn dan platina. Het Japanse Nisshinbo heeft een belangrijk aandeel geleverd in de ontwikkeling van deze grondstof. Ballard Power Systems biedt producten voor schone energie en helpt diverse partners bij de ontwikkeling van brandstofceltechnologie.