Rijden op waterstof 18 augustus 2017

Hyundai schakelt in hogere versnelling met waterstof

Rijden op waterstof, voor Hyundai zit daar muziek in. De Koreaanse autofabrikant was in 2013 de eerste met een waterstofauto in de prijslijsten. Het merk werkt nu aan een opvolger en investeert de komende vijf jaar samen met andere producenten dik 10 miljard euro in de waterstofeconomie.

Hyundai spant zich opmerkelijk in voor een volledig emissievrije Hydrogen Energy Society. Een belangrijke stap binnen die meerjarenmissie was de verkoopstart in 2013 van de eerste waterstofauto ter wereld, de ix35 Fuel Cell. Tot dusver zijn er in Nederland 40 van verkocht.

‘Groene’ strategie

Tijdens een special preview event in Seoul op 17 augustus heeft Hyundai de opvolger onthuld, die in de loop van volgend jaar op de markt moet komen. Deze FCEV SUV (de echte naam is nog niet bekend gemaakt) is onderdeel van een ‘groene’ strategie: vóór 2020 wil de Koreaanse producent veertien nieuwe eco-voertuigen lanceren, waaronder ook elektrische auto’s.

800 kilometer op volle tank

De FCEV SUV is in tegenstelling tot de ix35 Fuel Cell specifiek ontworpen als waterstofauto en dat biedt een aantal technische voordelen voor het bereiken van een hoger rendement en betere prestaties. Hyundai claimt nu een actieradius tot aan 800 kilometer volgens de Europese verbruiksmeting NEDC. Bij de ix35 Fuel Cell bedraagt die 594 kilometer.

Efficiëntere brandstofcel

De brandstofcel is van een nieuwere generatie. Hij is lichter en de productiekosten liggen lager. De efficiency is 9 procent toegenomen. De cel levert nu meer elektriciteit. Daardoor is een 20 procent krachtiger elektromotor mogelijk van 119.7 kW (163 pk). Ook bijzonder: de brandstofcel kan bij extreem lage temperaturen opstarten van tot wel dertig graden onder nul. De waterstoftanks zijn compacter van formaat dan bij de ix35 maar hebben een grotere opslagcapaciteit. Door sterkere wanden is een hogere gasdruk mogelijk.

Hydrogen Council

Hyundai investeert samen met andere internationale automerken en bedrijven de komende vijf jaar in totaal tien miljard euro in waterstofgerelateerde producten. Dat alles onder de noemer Hydrogen Council. Binnen dit samenwerkingsverband gaat veel aandacht uit naar uitbreiding van de infrastructuur; dus het realiseren van waterstoftankstations.

In Nederland zijn er nu tankstations in Rhoon en Helmond. Nieuwe komen er in Den Haag, Schiphol, Rotterdam-Den Haag Airport, Utrecht, Apeldoorn/Deventer, Oude Tonge en Delfzijl. En er zijn plannen voor Utrecht, Venlo, Leeuwarden en Groningen. De komst van meer tankstations is nodig om de praktische gebruiksmogelijkheden van waterstofauto’s te vergroten en ze aantrekkelijker te maken voor een groter publiek.

LEES OOK: 100 miljoen waterstofvoertuigen in 2050