Rijden op waterstof 8 augustus 2017

Succesvolle primeur voor Forze VII waterstofraceauto

Racen op waterstof? Het kan. Een waterstofracer van studenten van de TU Delft hield perfect stand tussen een startveld van brandstofauto's. In de trainingen is zelfs een vierde tijd neergezet!

De Delftse studenten hebben zelfs een wereldprimeur te pakken. Zij waren de eerste die met een waterstofraceauto deelnamen aan een reguliere raceklasse, om precies te zijn de Supercar Challenge tijdens de Gamma Racing Days van 5 en 6 augustus.

Inhaalrace na moeizame start

De Forze VII waterstofraceauto had een moeizame start. Tijdens de race lukte het toch in te lopen en aan de start van het veld aan te klampen en brandstofauto’s in te halen. Een podiumplaats zat er echter niet in. Het tempo van de Forze VII was in elk geval competitief. Dat geeft de makers moed.

“Dit is een unieke prestatie, voor het eerst deelnemen in een conventionele raceklasse met een waterstof-elektrische raceauto. Bizar dat we dit met z’n allen hebben kunnen doen. Ik sta er nog steeds een beetje van te kijken”, aldus Team Manager Mats Dirkzwager. Tijdens de vrije training op vrijdag wist het team al de vierde tijd neer te zetten in de raceklasse. Dit toonde de potentie van de auto.

Le Mans Prototype (LMP)

De racer Forze VII is gebouwd op basis van een Le Mans Prototype (LMP) . Dat verklaart de uiterlijke gelijkenis met de bolides die deelnemen aan de 24 uurs van Le Mans. De aandrijving komt van een elektromotor die stroom krijgt van een brandstofcel op waterstof. Deze kan in korte tijd zeer veel elektrische power leveren. Het zogenaamde boostvermogen van de brandstofcel bedraagt 190 kW (258 pk). De Forze VII accelereert in 4 seconden van stilstand naar 100 km/uur en heeft een top van 210 km/uur. De waterstofraceauto weegt 1.1oo kg.

De Forze VII is het resultaat van bijna tien jaar ontwikkelen en testen. Het Delftse Forze Hydrogen Electric Racing team presenteerde al in 2008 een kart op waterstof. Destijds is die onthuld voor coureur Tim Coronel. Dat was de Forze I, destijds de eerste waterstofauto die het Formula Zero kampioenschap won. Sindsdien krijgen de inspanningen van de studenten krijgen steeds meer aandacht, ook van de racewereld.

Feedback van Jan Lammers

Voormalig Formule 1 coureur Jan Lammers is ambassadeur van het team. Hij is testrijder en geeft adviezen aan de studenten. “Ze hebben in alle opzichten vooruitgang geboekt, erg mooi om te zien.” De feedback van een professionele coureur is nodig om de prestaties van de auto te optimaliseren. Aandrijflijn, gewichtsverdeling en de afstelling van vering en demping bepalen stuk voor stuk hoe competitief een raceauto is. Het succes in Assen sterkt de bouwers van de Forze VII in het vertrouwen dat ze op de goede weg zijn.