Onderzoek 26 juli 2017

Rijden op waterstof nog te duur? Dat valt best mee!

De brandstofkosten van de op waterstof rijdende Toyota Mirai zijn maar een fractie hoger dan die van een benzine-auto met een verbruik van 1 liter op 14,1 km. Althans volgens een test van de Britse Evening Standard.

Het verschil is nog maar zo’n 10 procent, althans op basis van de in Groot-Brittannië geldende brandstofprijzen. De benzine-auto met een verbruik van 4o mpg (miles per gallon), omgerekend 1 op 14,1, zit met brandstofkosten op 90 procent in vergelijking met de waterstofauto Toyota Mirai.

Vergelijking op basis van rit van 435 kilometer

Met de Mirai is een test uitgevoerd over een afstand van 435 kilometer. De Mirai verbruikte daarbij gemiddeld 4,7 kg waterstof ter waarde van 47 pond. Dat is omgerekend ruim 52 euro. Volgens de testers verstookt een vergelijkbare benzine-auto (met het bovengenoemd gemiddelde verbruik) 44,20 pond aan brandstof over deze afstand. Dat is 90 procent van de brandstofkosten van de Mirai.

Hoge aanschafprijs

De auteurs van de Evening Standard trekken de conclusie dat rijden op waterstof wellicht dichterbij is dan menigeen denkt. De hoge aanschafprijs van een waterstofauto als de Toyota Mirai is nog wel een hindernis. De brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit is nog altijd een kostbaar component. Daarbij zijn de tankmogelijkheden van waterstof zeer beperkt. Het is in elk geval goed denkbaar dat lagere prijzen door productie van brandstofcellen op grotere schaal en voldoende tankmogelijkheden de opmars van waterstofauto’s in een stroomversnelling kunnen brengen.