Onderzoek 10 juli 2017

Proef met stadsbus op waterstof van mierenzuur

Rijden op waterstof gemaakt van hydrozine (mierenzuur) is op grote schaal nog niet mogelijk. Maar dat lijkt niet lang meer te duren. Studenten van de TU Eindhoven zijn een proef gestart met een elektrische bus, een VDL Citea Electric.

De studenten, verenigd in het Team FAST (Formic Acid Sustainable Transportation), hebben voor de Citea Electric een mierenzuurinstallatie ontwikkeld. Die gaat mee in een aparte aanhanger achter de bus. In deze REX (Range EXtender) zet een katalysator de mierenzuur (hydrozine) om in waterstof en CO2. De waterstof gaat naar een brandstofcel, die elektriciteit levert om de batterij van de bus op te laden.

CO2-uitstoot neutraal

Volgens Team FAST kan het rijbereik van de bus zo verdubbelen van 200 naar 400 kilometer. En de uitstoot van CO2 is gelijk aan de hoeveelheid die nodig is om hydrozine te maken. Dus dat is neutraal.

Prototype op schaal

Vorig jaar presenteerde het team al een modelauto op mierenzuur: een 1 meter lang prototype met de naam Formauto Junior.

Focus op zwaardere voertuigen

“Dit prototype produceert ongeveer 25 watt en werd gepresenteerd in januari 2016. We hebben de elektrische bus nu als toepassing genomen om meerdere redenen. We zien om ons heen dat elektrische voertuigen steeds populairder beginnen te worden. Echter is dit vooral het geval in het individuele vervoer van werk naar huis en weer terug en niet voor zwaarder transport. Om de hele transportsector echt duurzaam te maken, moeten ook de zwaardere voertuigen duurzaam worden. Deze bus is duizend keer zo groot, qua energieverbruik”, aldus teammanager Max Aerts.

Elektrische bussen hebben nu een bereik van ongeveer 200 kilometer. De REX is een ruim opgezette proefinstallatie. Maar de installatie, goed voor 25 kW output, past in principe ook in de bus.