Rijden op waterstof 5 juli 2017

Waterstoftrucks op windenergie

Windmolens op Wieringen en voor de kust van Egmond aan Zee worden ingezet voor de productie van waterstof voor brandstofceltrucks. Die moeten in 2018 in Noord-Holland gaan rijden. Bij dit plan zijn diverse partijen betrokken.

Het plan is onlangs ontvouwd tijdens het congres Hydrogen From Wind to Wheel in Alkmaar. Het project met de naam Duwaal beoogt waterstofproductie, -distributie en het geschikt maken van voertuigen gelijktijdig te realiseren. Partijen als ECN, Hygro, ontwikkelingsbedrijf NHN, GP Groot, HVC, Compositie Agency en Energy Expo zijn hierbij betrokken. E-Trucks Europe bouwt in België fabrieken waar straks  vrachtauto’s worden omgebouwd tot elektrische trucks met een brandstofcel.

Elektrolyse

De productie van de waterstof geschiedt via elektrolyse-installaties bij de windmolenparken. De waterstof gaat via een groot buizennet naar buffers van waaruit waterstoftankstations bevoorraad kunnen worden. In Alkmaar komt volgend jaar een waterstoftankstation en er komt er één op Wieringen. In 2019 zullen in Noord-Holland nog meer stations verrijzen, die gevoed worden met waterstof van regionale windmolens.

 

Volgens E-Trucks Europe directeur John van Loon is er voldoende belangstelling uit de transportsector. Hij doet die uitspraak in Truckstar. “GP Groot wil een viertal auto’s op waterstof met brandstofcel laten rijden, en ook vuilverwerker HVC wil dat gaan doen. Amsterdam overweegt zes vuilniswagens om te bouwen voor waterstof. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk minstens honderd trucks op waterstof in de provincie rondrijden.”

Uiteindelijk goedkoper dan diesel

Voorlopig rendeert transport op waterstof nog niet. Waterstof uit windenergie moet uiteindelijk goedkoper worden dan rijden op diesel. Ook de ombouw van de trucks is een vrij prijzige aangelegenheid volgens Van Loon.

In eerste aanleg is subsidie nog hard nodig om dit project van de grond te tillen, zo bleek in Alkmaar. Het ministerie van Infrastructuur & Milieu heeft binnenkort 32 miljoen euro beschikbaar, waarmee transporteurs hun wagenpark versneld kunnen verduurzamen. Dat maakte I&M-ambtenaar Els de Wit in Alkmaar bekend. De subsidievoorwaarden worden in september rond Prinsjesdag bekend gemaakt, zo verwacht De Wit.