Rijden op waterstof 13 juni 2017

Nederlandse bedrijf VDL ontwikkelt waterstoftruck

Trucks op waterstof, wordt dat de toekomst? Het Nederlandse VDL gelooft er in. Sterker nog, deze stadsbus- en touringcarfabrikant en de eigenaar van autofabriek NedCar is bezig met de bouw van een prototype. Dat gebeurt in het kader van een Europees waterstofproject, H2Share, met subsidie van Interreg North-West Europe.

H2Share is bedoeld om de ontwikkeling van waterstoftrucks voor logistieke toepassingen te faciliteren. Het project moet aantonen dat  waterstoftechnologie in trucks klaar is voor de praktijk. Voor het project bouwt VDL een 27 tons vrachtwagen op waterstof. De Duitse firma Wystrach maakt een mobiel waterstoftankstation. Demonstraties staan op stapel op zes locaties in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. Het project loopt tot 2020 en de coördinatie is  in handen van Waterstofnet.

Voor nationaal en internationaal transport

De speurtocht naar trucks op waterstof past in het streven om de CO2-uitstoot van het verkeer terug te dringen. Logistiek en goederentransport is volgens het projectteam goed voor 25% van de totale emissie van het verkeer. In steden kunnen elektrisch aangedreven trucks worden ingezet. Voor nationaal en internationaal transport zouden waterstoftrucks een optie kunnen zijn.

Toyota ‘Project portal’

Elders in de wereld wordt ook gewerkt aan trucks op waterstof. Toyota lanceerde onlangs in de Verenigde Staten ‘Project Portal’, gericht op de constructie van een brandstofcel op waterstof voor zware vrachtwagens. De Japanners zijn ook klaar om vorkheftrucks op waterstof te produceren.

Nikola One op waterstof

In de Verenigde Staten heeft Nikola Motor Company eveneens een 100% emissievrije truck gepresenteerd. Dat is de Nikola One.