Rijden op waterstof 4 mei 2017

Vliegende auto op waterstof

De vliegende auto komt eraan, en wellicht zelfs op waterstof. Het bedrijf PAL-V in Raamsdonksveer is in februari 2017 al gestart met de verkoop van een vliegende auto, genaamd Liberty. De CityHawk van Urban Aeronautics in Israël moet in de toekomst helemaal emissievrij op waterstof kunnen vliegen.

Verticaal opstijgen en landen

Vliegende auto’s kunnen verticaal opstijgen en landen, zoals een helikopter. Je hoeft alleen maar naar de Liberty van PAL-V te kijken om te zien dat een helicopter soms ook als voorbeeld diende, want deze Nederlandse vinding heeft een uitklapbare rotor op het dak.

Met een prototype, de Cormorant, zijn al de nodige testvluchten gemaakt

De CityHawk van Urban Aeronautics heeft geen zichtbare wieken, maar ingebouwde horizontale propellers. Die liften de auto van de grond. De voortstuwing komt vervolgens van twee kleine draaibare propellermotoren aan de achterzijde.

Volledig emissievrij

De CityHawk verstookt vooralsnog kerosine, maar bij het ontwerp is rekening gehouden met plaatsing van tanks voor vloeibare waterstof. Dan kan deze vliegauto ook volledig emissievrij vliegen. Urban Aeronautics experimenteert nog volop. Met een prototype, een ongeveer duizend kilo wegende Cormorant, zijn al testvluchten gemaakt.

Schets van de CityHawk

Over 5 jaar productierijp

Volgens de producent moet de CityHawk over ongeveer 5 jaar productierijp zijn, tijd die ook wordt gebruikt om dit toestel straks volledig autonoom te kunnen laten vliegen. Mits wettelijk toegestaan hoeft de bestuurder dan niet per se over een vliegbrevet te beschikken. Met plek voor vier inzittenden is deze vliegauto groter dan de Liberty van PAL-V. Het design toont ook meer gelijkenis met dat van een auto dankzij de inwendige propellers.

Hier de video van een proefvlucht met de Cormorant, waarop de CityHawk sterk zal lijken.