Rijden op waterstof 24 april 2017

2 x Toyota Mirai = 1 truck

De aandrijflijn van de waterstofauto Toyota Mirai leent zich voor meer toepassingen, zo lijkt het tenminste. De Japanse producent heeft nu een prototype van een truck ontwikkeld, die wordt voortgestuwd door twee aandrijflijnen van de Mirai. De brandstofcellen en elektromotoren genereren samen een slordige 492 kW (670 pk).

Toyota heeft zijn waterstoftruck, genaamd Project Portal onthuld in Los Angeles. Het prototype is onderdeel van een onderzoek naar toepassing van brandstofceltechnologie voor zwaar transport en dan vooralsnog in de havengebieden van Los Angeles en Long Beach. Volgens Toyota Motor North America biedt een truck op waterstof zeker potentie.

De efficiency van brandstofceltechnologie is bij zwaar transport zo’n drie keer hoger dan bij een personenauto

Vooral omdat de efficiency van deze technologie bij zwaar transport zo’n drie keer hoger is dan bij een personenauto. Behalve het milieuvoordeel betekent dat ook een financiële stimulans voor transportbedrijven, omdat de kostprijs lager zal uitpakken dan bij trucks op fossiele brandstoffen.

Extra batterij

De beide brandstofcellen in de vrachtauto zijn dezelfde als die in de Toyota Mirai. Om voldoende trekkracht te genereren is tevens een batterij van 12 kWh geïnstalleerd, die bij afremmen zal worden bijgeladen. Op volle tank waterstof kan de truck volgens de makers ruim 300 kilometer afleggen. Dat zou in delen van Californië in de praktijk voldoende moeten zijn. De Amerikaanse staat heeft het dichtste netwerk aan waterstoftankstations ter wereld.

Toyota Mirai productie

In twee jaar tijd zijn om die reden in Californië bijna 800 Toyota’s Mirai verkocht. Door de aandrijflijn ook te gebruiken voor trucks kan de productie verder omhoog. Dat is voor de Japanse autoproducent een aantrekkelijke optie om de hoge ontwikkelingskosten terug te verdienen. Meer omzet betekent ook ongetwijfeld lagere productiekosten, zodat de prijs van brandstofcellen kan dalen waarmee een waterstofvoertuig in de toekomst aantrekkelijker is te prijzen.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Veel plezier! Lees meer over onze cookies.